تعویض کمک فنرهای ماشین برای چه زمانی مناسب است؟

تعویض کمک فنرهای ماشین برای چه زمانی مناسب است؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که زمان تعویض کمک فنرهای ماشین چه زمانی است؟
در اینجا علائمی وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید.
اجزای اساسی سیستم تعلیق جزء حیاتی تمام وسایل نقلیه در جاده است.
هدف آن نه تنها اطمینان از توانایی نگه داشتن جاده و ویژگی هندلینگ مثبت وسیله نقلیه، بلکه همچنین راحتی راننده و سرنشینان است. قبل از اینکه به این بپردازیم که چه زمانی و چرا باید کمک فنر ماشین خود را تعویض کنید، ابتدا باید نحوه عملکرد آن را درک کنیم.
واضح است که جاده‌ها سطوح کاملاً مسطح نیستند، از این رو به سیستم‌های تعلیق نیاز است (در غیر این صورت کل خودرو به شدت روی سطوح ناهموار می‌پرد!).
به همین دلیل است که یک فنر برای جذب اثر یک دست‌انداز در جاده تعبیه شده است و به یک اثر بالشتک دست می‌یابد.
با این حال، این مسئله دیگری را به همراه دارد، در صورت کنترل نشدن، تأثیر فنر می‌تواند خیلی سریع و بیش از حد باشد و باعث ایجاد مشکلات راحتی و جابجایی شود. به همین دلیل نیاز به کمک فنر وجود دارد.

کمک فنر چگونه کار می‌کند؟

کمک فنرها (یا دمپرها)، همانطور که از نامش پیداست، با محدود کردن حرکت بیش از حد سیستم تعلیق و کاهش سرعت (تقریبا) انرژی ذخیره شده در فنر‌ها، به جذب ضربه از سطوح ناهموار کمک می‌کنند، که منجر به یک سواری کنترل شده و راحت می‌شود.

بیشتر کمک فنرها هدف خود را با سوپاپ زدن روغن و گازها به منظور جذب انرژی اضافی از فنرها انجام می‌دهند، شفت کمک فنرها به پیستونی که در روغن غوطه‌ور است وصل می‌شود، مقاومت پیستون در روغن حرکت می‌کند. مقاومت برای جذب نیروها را فراهم می‌کند.

هنگامی که هنگام رانندگی لرزش‌های غیر عادی از فرمان احساس می‌کنید.
دریچه‌های فرسوده یا آب بند پیستونی داخل کمک فنرها اجازه می‌دهد تا سیال بیش از حد از پیستون عبور کند و توانایی آن را مختل کند.

از این رو کمک فنر قادر به جذب ناهمواری‌های کوچک‌تر و ناهمواری‌های جاده نیست. این باعث می‌شود که انواع لرزش‌ها و دست اندازهای جاده از طریق فرمان به راننده منتقل شود.
چنین ارتعاشی می‌تواند به ویژه در هنگام رانندگی در بزرگراه با سرعت‌های بالاتر بد باشد، این نه تنها رانندگی را ناراحت می‌کند، بلکه اگر بر توانایی شما در کنترل خودرو تأثیر بگذارد، می‌تواند یک خطر ایمنی نیز باشد.

هنگامی که در هنگام ترمزگیری بیش از حد دماغه شیرجه می‌زنید و یا در هنگام شتاب گیری در عقب یا هنگام چرخش بیش از حد بدن هنگام پیچیدن حرکت می‌کنید.
این یکی دیگر از علائم کمک فنرهای فرسوده است. هنگامی که کمک فنرها از کار می‌افتند، اثر میرایی کمتری وجود دارد و از این رو، تراکم تعلیق کمتر کنترل می‌شود و در نتیجه در هنگام پیچیدن، ترمز یا شتاب گیری سخت، بدنه بیش از حد چرخش و تاب می‌یابد.
این امر منجر به ناپایداری عمومی، احساس شناور بودن هنگام رانندگی و افزایش فاصله ترمز می‌شود که بر اعتماد به نفس راننده و همچنین ایمنی تأثیر می‌گذارد.

پرش ماشین

زمانی که خودرو پس از یک ضربه برای مدت طولانی به جهش ادامه می‌دهد، کمک فنرها هنگام عبور خودرو از روی دست‌انداز انرژی بیش از حد فنرها را جذب می‌کنند تا چرخ‌ها به بالا و پایین رفتن بیش از حد ادامه ندهند.
با کمک فنرهایی که دیگر به درستی کار نمی‌کنند، این نیروها کنترل نمی‌شوند و باعث می‌شوند که ماشین خیلی بعد از ضربه اولیه بالا و پایین شود و راحتی و هندلینگ را تحت تأثیر قرار دهد.

هنگامی که لاستیک غیرعادی و ناهموار است.
مشکلات سیستم تعلیق می‌تواند باعث سایش بیش از حد و غیرعادی لاستیک شود زیرا لاستیک‌های خودرو را روی سطح جاده محکم نگه نمی‌دارد.
اگر متوجه نقاط لکه‌دار با ساییدگی بیش از حد لاستیک‌های خود شدید، به احتمال زیاد کمک فنرهای ماشین شما از کار افتاده و باید تعویض شوند.

تایر ناهموار و غیر عادی

هنگامی که مایعات از کمک فنر نشت می‌کند. سیالات قرار است داخل کمک فنر باشند نه بیرون. این زمانی اتفاق می‌افتد که مهر و موم کمک فنر فرسوده یا آسیب دیده باشد.
کمک فنر نشتی به درستی کار نخواهد کرد، زیرا از دست دادن مایع، عملکرد داخلی آن را مختل می‌کند.
علاوه بر این، کثیفی می‌تواند روی شفت کمک فنر بنشیند و روی سیال گیر کند و بر حرکت شفت تأثیر بگذارد. در واقع این یکی از واضح‌ترین راه‌ها برای تشخیص کمک فنر است که نیاز به تعویض دارد.
اگر در دوره‌های آموزش تعمیر کمک فنر شرکت کنید به راحتی می‌توانید زمان تعویض کمک فنر را تشخیص دهید.

هنگامی که فنرهای پایین آورنده را نصب کرده‌اید.

کمک فنرها نزدیک به فنرها کار می‌کنند و از این رو برای بهترین عملکرد و دوام باید با یکدیگر هماهنگ شوند.
فنرهای پایین آوردن که نه تنها کوتاه تر، بلکه اغلب سفت‌تر از فنرهای کارخانه هستند، باعث می‌شود کمک فنرها به طور مداوم خارج از محدوده عملکرد معمول خود کار کنند.

کمک فنرها ممکن است نتوانند نیروهای افزایش یافته را به دلیل فنرهای سفت‌تر تحمل کنند و منجر به رانندگی کمتر کنترل شده و ناراحت کننده و همچنین ویژگی‌های هندلینگ ضعیف شوند. علاوه بر این، طول عمر کمک فنرها نیز کاهش می‌یابد.

اگر اتومبیل شما علائم ذکر شده در بالا را نشان می‌دهد، ممکن است زمان تعویض کمک فنر رسیده باشد.
بسته به نیاز شما، می‌توانید لوله دوقلو پر از گاز کم فشار باشد که سواری با کیفیت را تضمین می‌کند، یا کمک فنر لوله دوقلو باشد که برای دوام عالی ساخته شده است.

به لطف ویژگی‌های میرایی قوی تر، پایداری را در رانندگی معمولی افزایش می‌دهد. همچنین چرخش بدنه خودرو را محدود می‌کند، پایداری در پیچ‌ها را بهبود می‌بخشد، در عین حال، عملکرد ترمز نیز به دلیل کاهش دماغه، بهبود می‌یابد و تعادل بهبود یافته را به خودرو ارائه می‌دهد. علاوه بر این، برای استفاده با فنرهای پایین‌آور نیز مناسب است.

دوره آمـوزش صفـر تـا صـد تـعمــیـر کمــک فنر

  • خرید و مشاهده آنلاین دوره
  • خرید بصورت پستی و ارسال در کمترین زمان
  • آموزش حضوری در یک روز کاری
  • آموزش قدم به قدم بصورت ویدئویی
  • دارای پشتیبانی رایگان
مشاوره رایگان ۰۹۱۳۱۸۶۶۴۶۷
خرید دوره

در این دوره خواهید آموخت :

  • نحوه صحیح برش کمک
  • اصطلاحا شکافتن کمک فنر و اوراق کردن و بستن
  • آموزش نحوه بستن آن به دستگاه تراش جهت رزوه زدن
  • آموزش برش و کوتاهی کمک جهت ارتفاع زدن و کپ کردن
  • آموزش تشخیص و عیب یابی کمک فنر
  • آموزش روغن بکار رفته در انواع کمک فنر
  • پاسخ به سوالات و ابهامات هنرجو در خصوص تعمیرات
  • نحوه قیمت گذاری و اجرت انجام کار