کمک فنرهای فرسوده چه آسیب‌هایی به ماشین می‌زند؟

کمک فنرهای فرسوده چه آسیب‌هایی به ماشین می‌زند؟

مانند اکثر قطعات متحرک یک وسیله نقلیه، اجزای اساسی سیستم تعلیق در نهایت ممکن است خراب شوند. دیوید برینکمن، مدیر دسته‌بندی محصولات تعلیق در Stemco می‌گوید: فنرهای بادی یک کالای مصرفی هستند زیرا در طول زمان فرسوده می‌شوند.
مسائل احتمالی می‌تواند تورم بیش از حد یا کم و آسیب ناشی از زباله‌های جاده باشد. مشکل دیگر کمک فنرهای فرسوده یا آسیب دیده است که به سیستم تعلیق ماشین اجازه می‌دهد تا فراتر از محدودیت‌های طراحی حرکت کند.

Stemco تولید کننده قطعات انتهای چرخ خودروهای تجاری، ترمز و سیستم تعلیق، و همچنین راه حل‌های تایر و مسافت پیموده شده است.

ارتفاع سواری که خارج از مشخصات سازنده است نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم تعلیق بادی شود. رانندگان باید به نحوه سواری و کنترل کامیون توجه کنند، زیرا هر تغییری می‌تواند نشان دهنده یک مشکل بالقوه باشد.

هامپسون هندریکسون می‌گوید: «کیفیت سواری ضعیف می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که مشکلی وجود دارد که باید برطرف شود. به عنوان مثال، می‌تواند نشان دهنده این باشد که ارتفاع سواری سیستم تعلیق به درستی تنظیم نشده است، یا اینکه قطعات بیش از حد سایش یا آسیب دیده است.

خوشبختانه، بسیاری از مشکلات عمده مربوط به سیستم تعلیق بادی را می‌توان با شیوه‌های نگهداری پیشگیرانه مناسب (PM) اجتناب کرد. بازرسی‌های منظم از اجزای حیاتی باید انجام شود تا سیستم تعلیق هوا در وضعیت کار خود بماند و عمر این سیستم‌ها به حداکثر برسد.

هامپسون هندریکسون می‌گوید: «از اطلاعات و آموزش‌های ارائه‌شده توسط تامین‌کننده سیستم تعلیق خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که سیستم تعلیق شما در طول عمر خودرو در اوج عملکرد کار می‌کند.»

ارتفاع سواری

فنرها و شیلنگ‌های هوا

برینکمن Stemco می‌گوید: فنرهای بادی باید به طور دوره‌ای از نظر نشتی، آسیب به زیر لاستیکی تقویت شده یا تجمع مواد در قسمت بیرونی فنر بادی بازرسی شوند.

SAF-Holland’s Heath  تایید می‌کند که اسپری کردن چشمه‌های هوا و شیلنگ‌های هوا با آب صابون در حالی که سیستم در فشار کار است، راه خوبی برای بررسی نشتی است. در صورت مشاهده نشتی، اتصالات باید دوباره سفت شوند و قطعات در صورت لزوم تعویض شوند. وی می‌افزاید: تمام قطعات لاستیکی باید از نظر ترک و سایش به صورت چشمی بررسی شوند و قطعات مشکوک تعویض شوند.

علاوه بر بازرسی، فنرهای هوا باید به طور منظم تمیز شوند تا از تجمع بقایای جاده جلوگیری شود.

بروکز Firestone می‌گوید: «چشمه‌های هوا باید با مواد تمیزکننده تأیید شده از جمله آب و صابون، متیل الکل، الکل اتیلیک و ایزوپروپیل الکل شسته شوند تا از تجمع و عدم تعادل جلوگیری شود.

اندازه ارتفاع سواری

ارتفاع سواری

سازندگان یک ارتفاع سواری برای هر وسیله نقلیه تعیین می‌کنند تا عملکرد و طول عمر مطلوب را ارائه دهند. این امکان وجود دارد که این ارتفاع خارج از مشخصات حرکت کند که می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. ارتفاع سواری باید به طور منظم بررسی شود تا از عوارض و آسیب احتمالی یا سایش بیش از حد قطعات جلوگیری شود.

بروکس می‌گوید: «ارتفاع مناسب وسیله نقلیه باید حفظ شود. “ارتفاع مناسب خودرو را می‌توان در دفترچه راهنمای سرویس OEM یافت. دریچه‌های کنترل ارتفاع نقش مهمی در اطمینان از عملکرد کل سیستم فنر هوای مورد نیاز دارند و باید به طور مرتب معاینه شوند و در صورت لزوم تعویض شوند.

در حالی که ارتفاع سواری را می‌توان با استفاده از شیر کنترل ارتفاع تنظیم کرد، سازندگان توصیه می‌کنند که به ندرت لازم است، و برخی توصیه نمی‌کنند که ناوگان این تنظیم را خودشان انجام دهند.

SAF-Holland’s Heath  می‌گوید: «ارتفاع سواری هم توسط تامین کننده سیستم تعلیق و هم توسط OEM وسیله نقلیه با دقت طراحی شده است. هر زمان که بخواهید ارتفاع سواری را تنظیم کنید، به شما توصیه می‌کنیم مستقیماً با فروشنده خود کار کنید.
دلیل این امر این است که وقتی وسیله نقلیه خارج از ارتفاع سواری مورد نظر خود کار می‌کند، آسیب ممکن است رخ دهد.

شوتی

کمک فنر

سلامت سیستم تعلیق بادی تا حد زیادی به سلامت کمک فنرها بستگی دارد. کمک فنرهای فرسوده می‌تواند به سرعت به فنرهای هوا و سایر اجزای آن آسیب برساند، بنابراین عملکرد انواع کمک فنرها باید به طور مرتب آزمایش شود. در دوره‌های آموزش تعمیر کمک فنر تمامی آسیب‌هایی که کمک فنر آسیب دیده به ماشین وارد می‌کند به طور مفصل توضیح داده می‌شود.

SAF-Holland’s Heath می‌گوید: یک راه آسان برای بررسی طرز کار کمک فنر این است که با وسیله نقلیه ۱۵ دقیقه رانندگی کنید. «سپس خودرو را پارک کنید و بررسی کنید که آیا شوک داغ است یا خیر. مراقب باش دستت نسوزد. اگر داغ باشد کار می‌کند و نیازی به تعویض ندارد. اگر سرد است، به این معنی است که شوک هیچ حرکتی را کاهش نمی‌دهد و نیاز به تعویض دارد.

روندهای آینده در سیستم تعلیق بادی

مانند بسیاری از سیستم‌های خودرو، فناوری تعلیق در حال پیشرفت است. و مانند سایر سیستم‌ها، اهداف اصلی افزایش کارایی و کاهش تعمیر و نگهداری است.

برینکمن Stemco می‌گوید: «فناوری‌های نوظهور مانند سیستم‌های کنترل ارتفاع و سواری الکترونیکی روندی برای آینده است که امکان تنظیم ارتفاع سواری را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، این به کاهش ارتفاع سواری برای بهبود مصرف سوخت کمک می‌کند.

در حال حاضر، سازندگان در حال کار بر روی ترکیب «قطعات هوشمند» در وسایل نقلیه هستند. به عنوان مثال، شرکت Firestone Industrial Products یک سنسور الکترونیکی ایجاد کرده است که می‌تواند ارتفاع سواری را با دقت بسیار بیشتری نسبت به تنظیم سوپاپ معمولی اندازه گیری کند.

بروکس Firestone می‌گوید: «در ترکیب با سیستم کنترل ارتفاع، نیاز به هوا را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و این به نوبه خود به بهره‌وری سوخت کمک می‌کند. بیش از کنترل ارتفاع سواری، این سنسور همچنین می‌تواند فشار را برای محاسبات بار و هشدار در مورد مشکلات مربوط به لاستیک‌های خارج از تعادل ایجاد کند که در غیر این صورت به سرعت فرسوده می‌شوند.

علاوه بر این، در آینده، وسایل نقلیه خودران حتی به هوش داخلی بیشتری نیاز خواهند داشت.

بروکس ادامه می‌دهد: «برای نیازهای حرکتی آینده، مانند خودمختاری، فنر هوا باید از وضعیت خود آگاه باشد و با تشخیص خود پاسخ دهد.
«آنالیز لبه‌ای» که به عنوان «تحلیل لبه» شناخته می‌شود، امکان تشخیص خرابی بالقوه قبل از وقوع، امکان تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را برای به حداکثر رساندن زمان کار در دنیایی که به طور فزاینده‌ای شلوغ می‌شود، فراهم می‌کند».

صرف نظر از آنچه در آینده به ارمغان می‌آورد، فناوری تعلیق بادی فعلی می‌تواند سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای ناوگان، با بهبود هندلینگ، عملکرد و سواری هم برای راننده و هم برای بار باشد.
اما، مهم است که به خاطر داشته باشید که یک برنامه PM و بازرسی مناسب برای عملیاتی نگه داشتن سیستم تعلیق بادی و افزایش طول عمر آن‌ها ضروری است.

دوره آمـوزش صفـر تـا صـد تـعمــیـر کمــک فنر

  • خرید و مشاهده آنلاین دوره
  • خرید بصورت پستی و ارسال در کمترین زمان
  • آموزش حضوری در یک روز کاری
  • آموزش قدم به قدم بصورت ویدئویی
  • دارای پشتیبانی رایگان
مشاوره رایگان ۰۹۱۳۱۸۶۶۴۶۷
خرید دوره

در این دوره خواهید آموخت :

  • نحوه صحیح برش کمک
  • اصطلاحا شکافتن کمک فنر و اوراق کردن و بستن
  • آموزش نحوه بستن آن به دستگاه تراش جهت رزوه زدن
  • آموزش برش و کوتاهی کمک جهت ارتفاع زدن و کپ کردن
  • آموزش تشخیص و عیب یابی کمک فنر
  • آموزش روغن بکار رفته در انواع کمک فنر
  • پاسخ به سوالات و ابهامات هنرجو در خصوص تعمیرات
  • نحوه قیمت گذاری و اجرت انجام کار