زمان مناسب برای تعویض کمک فنر چه زمانی است؟

زمان مناسب برای تعویض کمک فنر چه زمانی است؟

در حالی که بیشتر رانندگان اسم کمک فنر را شنیده‌اند. به طور خلاصه آن‌ها را «شوک» یا گاهی اوقات «دمپر» نیز می‌نامند. تعداد بسیار کمی از آن‌ها متوجه می‌شوند که چه کاری انجام می‌دهند و همچنین ایمنی آن‌ها چقدر حیاتی است. مانند تمام قطعات متحرک یک ماشین، کمک فنر می‌تواند به مرور زمان فرسوده شود. این منجر به نیاز به جایگزینی آن می‌شود. دانستن زمان تعویض کمک فنر همیشه واضح نیست. مدت زمان ماندگاری کمک فنر به تعداد زیادی متغیر بستگی دارد. مارک و مدل خودرو، مسافت پیموده شده طی شده، و نوع سطوح جاده‌ای که روی آن رانده شده است. بسته به کیفیت دمپر شما، به نظر می‌رسد ۴ تا ۵ سال تقریباً طول عمر متوسط کمک فنر باشد.
با در نظر گرفتن این موضوع، یک خودروی معمولی ممکن است در طول عمر خود از ۳ یا ۴ مجموعه دمپر عبور کند. منطقی است انتظار داشته باشید که در برخی مواقع مجبور به جایگزینی برخی از آن‌ها شوید. در اینجا راهنمای ما برای شناسایی مشکلات شوک‌های شما است.

ضربه‌گیر چیست؟

به بیان ساده، کمک فنر حرکت ناخواسته بدنه خودرو را کنترل می‌کند. این کار را با کنترل حرکت چرخ ها انجام می‌دهد. خود فنرها دست اندازها و تغییرات سطح جاده را جذب می‌کنند. در حالی که دمپر سپس حرکت چرخ ها را پس از آن کنترل خنثی می‌کند. بدون آنها، هر بار که از یک دست انداز عبور می‌کنید، چرخ‌های ماشین به طور غیرقابل کنترلی بالا و پایین می‌شوند. این نه تنها ناراحت کننده است بلکه خطرناک است! این دو مورد در کنار هم باعث از دست دادن تماس تایرها با زمین می‌شود.

در واقع، عملکرد انواع کمک فنرها نگه داشتن لاستیک‌ها در تماس یکنواخت با جاده است. روشی که آن‌ها این کار را انجام می‌دهند از ماشینی به ماشین دیگر متفاوت است، اما اصل یکسان است. در مدل‌های اسپرت‌تر، میرایی «محکم‌تر» است که ممکن است کمی راحت‌تر احساس شود. این بدان معناست که حرکات بدنه خودرو به شدت کنترل می‌شود.
اکثر خودروهای مدرن از شوک‌های تلسکوپی استفاده می‌کنند که دارای پیستون و آرایش سوپاپ درون یک لوله پر از روغن است. آن‌ها را دمپر هیدرولیک می‌نامند و با بالا رفتن چرخ، ضربه را کوتاه می‌کند. روغن از طریق سوراخ‌های کوچک در پیستون وارد شوک می‌شود. این حرکت چرخ را با نوسان فنر کند می‌کند و کنترل می‌کند. برخی از شوک‌های پیچیده‌تر دارای یک محفظه گاز اضافی در این آرایش هستند. این امکان کنترل بیشتر و «نرم کردن» حرکت را فراهم می‌کند. همچنین انواع مختلفی از سیستم‌های میرایی تطبیقی ​​یا کنترل الکترونیکی وجود دارد. این امکان وجود دارد که استحکام قوطی میرایی در حرکت را متناسب با سطح جاده یا ترجیحات راننده تغییر دهید.

تعویض کمک فنر

چگونه متوجه شویم که آیا شوک‌های شما نیاز به تعویض دارند؟

با سایش کمک فنرها، کارایی آن‌ها کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، میرایی کمتر و کمتر می‌شود. از آنجایی که کارایی شوک‌ها کاهش می‌یابد، درک این موضوع برای یک راننده معمولی همیشه آسان نیست. می‌توانید آن‌ها را در قوس چرخ‌ها برای علائم نشتی بررسی کنید. لکه‌های روغن نشانه واضحی است، شما باید دمپر را در اسرع وقت تعویض کنید.
چنین پوشیدنی نیز یک خرابی فوری NCT/MOT است. همه شوک‌های فرسوده نشت نمی‌کنند، بنابراین به آن روش اعتماد نکنید. فرورفتگی در لاستیک یکی دیگر از مواردی است که در لبه‌های لاستیک باید مراقب آن باشید. حجامت در نام فنی این امر و اگرچه سایر قطعات تعلیق فرسوده می‌توانند باعث آسیب یا سایش شوند، اما بیشتر در ضربه‌های فرسوده رایج است.

ناحیه دایره‌ای روی شوک تغییر رنگ تیره را نشان می‌دهد که در آن روغن از مهر و موم نشت کرده است. در مرحله بعد، باید از صداهای غیرمعمول در سیستم تعلیق ماشین به ویژه در یک توالی سریع از دست اندازها، آگاه باشید.
علائم شنیداری یا فرسودگی صدایی سریع و کسل کننده است. این صدا صدای بالا و پایین کشیدن لاستیک در جاده است. این خود شوک واقعی نیست) صداهای دیگری که باید به آن‌ها گوش داد، ضربه و جغجغه است که می‌تواند نشان دهنده شوک بوش یا سایر بوش‌های تعلیق باشد که احتمالاً نیاز به تعویض دارند.

تعویض کمک فنر

سایر علائم سایش

فواصل ترمز طولانی‌تر راه دیگری برای شناسایی دمپرهای فرسوده است. شیرجه رفتن دماغه ماشین زیر ترمز یکی از نشانه‌هاست. پیچیدن ضعیف یکی دیگر از موارد است. ارزیابی همه این موارد دشوار است مگر اینکه از توانایی‌های پویای ماشین خود آگاه باشید. شما باید بدانید که آن‌ها چگونه هستند و چگونه تغییر کرده‌اند.
با گفتن این جمله، اگر فکر می‌کنید که ماشین به خوبی رانندگی نمی‌کند، یا مثل گذشته در جاده ایمن نیست، به یک مکانیک خوب مراجعه کنید تا ضربه‌ها را آزمایش کند. یک تست سریع و کثیف که می‌توانید خودتان امتحان کنید این است که به سادگی بال ماشین را فشار دهید. مطمئن شوید که سریع بروید و ببینید که آیا پرش می‌کند یا خیر.
یک دمپر در حال کار فشرده می‌شود، برگشت می‌کند و بلافاصله ته‌نشین می‌شود. دمپری که کاملاً از کار افتاده است، احتمالاً چند بار قبل از نشستن دوباره پرش می‌کند. کشف این موضوع با طراحی‌های مدرن تعلیق مک فرسون سخت‌تر است، اما هنوز ارزش یک بار رفتن را دارد.

در حالی که تعویض کمک فنر سخت‌ترین کار تعمیر و نگهداری خودرو نیست، توصیه می‌کنیم این کار را به متخصصان بسپارید، مگر اینکه آچارها را راحت کنید و ابزارهایی مانند کمپرسور فنری در اختیار داشته باشید. چه خودتان این کار را انجام دهید و چه از یک متخصص حرفه‌ای برای انجام آن برای شما، اصرار کنید که کمک فنرها را به صورت جفتی، چه در قسمت عقب و چه در جلوی اتومبیل، تعویض کنید. این امر سطوح ثابتی از میرایی در سراسر محور را تضمین می‌کند. (عدم تعادل در عملکرد میرایی از چپ به راست بیشتر از ۳۰٪ منجر به خرابی NCT/MOT می‌شود).
در دوره‌های آموزش تعمیر کمک فنر زمان تشخیص تعویض کمک فنر آموزش داده می‌شود.

تعویض کمک فنر

هنگام نصب آن‌ها، توجه داشته باشید که برخی از شوک‌ها به طور خاص فقط برای یک طرف خودرو طراحی شده‌اند. هنگام سفارش شوک‌های جدید باید توجه داشته باشید که انواع مختلفی وجود دارد که از نظر فیزیکی مناسب خودروی شما هستند.
به عنوان مثال یک فولکس واگن گلف Mk5، مانند خودروی پروژه ما که به عنوان یک هاچ بک استاندارد با کمک فنرهای استاندارد عرضه شد، یک نسخه GTi با کمک فنرهای اسپرت محکم‌تر و یک نسخه تجاری با کمک فنرهای سنگین وجود داشت که همگی تقریباً یکسان به نظر می‌رسند و همگی مناسب هستند. ویژگی‌های هندلینگ بسیار متفاوتی را ارائه می‌دهد، بنابراین مهم است که هنگام خرید کمک فنر جدید، تمام جزئیات فنی را به دقت بررسی کنید.

اگرچه می‌توانید با کمک فنرهای فرسوده ماشین را رانندگی کنید، اما این چیزی نیست که شما باید از آن استفاده کنید، زیرا آن‌ها در هر کاری که خودرو انجام می‌دهد، به ویژه ترمز کردن و چرخش، ضروری است. در شوک‌های فرسوده بد، مسافت ترمز می‌تواند افزایش یابد. یک ماشین می‌تواند از گوشه جاده از روی دست اندازها عبور کند. یا ممکن است در طی یک مانور اضطراری واکنش غیرمنتظره‌ای نشان دهد، بنابراین در اولین نشانه مشکل، آن‌ها را تعویض کنید.

دوره آمـوزش صفـر تـا صـد تـعمــیـر کمــک فنر

  • خرید و مشاهده آنلاین دوره
  • خرید بصورت پستی و ارسال در کمترین زمان
  • آموزش حضوری در یک روز کاری
  • آموزش قدم به قدم بصورت ویدئویی
  • دارای پشتیبانی رایگان
مشاوره رایگان ۰۹۱۳۱۸۶۶۴۶۷
خرید دوره

در این دوره خواهید آموخت :

  • نحوه صحیح برش کمک
  • اصطلاحا شکافتن کمک فنر و اوراق کردن و بستن
  • آموزش نحوه بستن آن به دستگاه تراش جهت رزوه زدن
  • آموزش برش و کوتاهی کمک جهت ارتفاع زدن و کپ کردن
  • آموزش تشخیص و عیب یابی کمک فنر
  • آموزش روغن بکار رفته در انواع کمک فنر
  • پاسخ به سوالات و ابهامات هنرجو در خصوص تعمیرات
  • نحوه قیمت گذاری و اجرت انجام کار