بررسی عملکرد انواع کمک فنرها

بررسی عملکرد انواع کمک فنرها

اگر فنرهای تعلیق به اندازه کافی سفت باشند، ضربه‌ها را به طور موثر جذب نمی‌کنند. اگر به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشند، حتی پس از رد شدن برآمدگی، برای مدت طولانی به ارتعاش ادامه خواهند داد.
بنابراین، دستگاه فنری باید سازشی بین انعطاف‌پذیری و سختی باشد. کمک فنرها به عنوان بخشی از سیستم تعلیق ماشین برای این منظور در نظر گرفته شده است.
وقتی که چرخ خودرو با یک جسمی برخورد می کند، فنر به اندازه کافی فشرده می‌شود و فقط کمی حرکت عمودی به طرف بالا به قاب انتقال پیدا می‌کند. وقتی چرخ به پایین دست‌انداز می‌رسد، فنر خیلی سریع جمع می‌شود.
اگر این برگشت کنترل نشود، فنر به شدت شروع به ارتعاش می‌کند تا این لرزش را کنترل کند، در کمک فنر در سیستم تعلیق استفاده می‌شود. به طور مشابه، هنگامی که چرخ روی یک سوراخ می‌افتد، فنر منبسط می‌شود و نمی‌تواند بار کامل وسیله نقلیه را تحمل کند. کمک فنر در این بار شرکت می‌کند.
در مورد سیستم تعلیق فنر برگ، اصطکاک بین برگ‌ها اثر میرایی ایجاد می‌کند. اما به دلیل تغییر در شرایط روانکاری، میزان اصطکاک نیز تغییر می‌کند و از این رو ویژگی‌های میرایی ثابت نمی‌ماند.
بنابراین، میرایی اضافی با استفاده از دمپرها یا کمک فنرها فراهم می‌شود. اغلب، محفظه کمک فنر به عضو متقاطع قاب و بازوی کمک فنر به فنر، محور یا بازوی کنترل تعلیق متصل می‌شود. کمک فنرها عمدتاً در دو نوع مکانیکی و هیدرولیک هستند.

عملکرد انواع کمک فنرها

در زیر انواع مختلف کمک فنر با عملکرد آن‌ها ذکر شده است:

  • کمک فنر از نوع هیدرولیک
  • کمک فنر دو کاره
  • کمک فنر تک کاره
  • کمک فنر از نوع اصطکاکی
  • کمک فنر نوع اهرمی
  • کمک فنر از نوع تلسکوپی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. کمک فنر نوع هیدرولیک

تقریبا همه ماشین‌های سواری از کمک فنرهای هیدرولیک استفاده می‌کنند. آن‌ها مقاومت در برابر عمل فنر را با فشار دادن یک سیال از طریق شیرهای چک و سوراخ‌های کوچک افزایش می‌دهند.

2. کمک فنر دو کاره

کمک فنرهای دو کاره هم در هنگام فشرده‌سازی و هم در برگشت فنرها مقاومت می‌کنند.

3. کمک فنر تک لوله

کمک فنر تک اثر فقط در برگشت مقاومت نشان می‌دهد.

4. کمک فنر نوع اصطکاک

کمک فنرهای نوع اصطکاکی به دلیل ویژگی‌های میرایی غیرقابل پیش‌ بینی آن‌ها تقریباً منسوخ شده‌اند.

5. کمک فنر نوع اهرمی

کمک فنر اهرمی از نوع غیر مستقیم است. از طریق یک اهرم و پیوند به شاسی پیچ می‌شود. همانطور که محور بالا و پایین می‌رود، یک آرایش پیستونی دوتایی، روغن را از یک سوپاپ عبور می‌دهد. عملکرد انواع کمک فنرها در دوره‌های آموزش تعمیر کمک فنر به صورت مفصل توضیح داده می‌شود.

6. کمک فنر نوع تلسکوپی

یک نوع کمک فنر، کمک فنر تلسکوپی است.

کمک فنر تلسکوپی

شکل: کمک فنر تلسکوپی

شکل بالا کمک فنر تلسکوپی را نشان می‌دهد. چشم بالایی آن به محور و چشم پایینی به قاب شاسی متصل است. یک سوپاپ دو طرفه A به یک میله G وصل شده است. یک شیر دو طرفه دیگر B به انتهای پایین سیلندر C متصل است.
سیال در فضای بالا و پایین دریچه A و همچنین در فضای حلقوی بین سیلندر C و لوله D که به فضای زیر شیر B متصل است. سر J دارای یک غده H است. هر مایعی که توسط میله جدا می‌شود. G از طریق گذرگاه مایل به فضای حلقوی پایین می‌آید.

کمک فنر دوقلو

شکل: کمک فنر دو لوله‌ای

کمک فنر دو لوله‌ای از یک سیلندر داخلی و یک سیلندر خارجی درست شده. در داخل سیلندر داخلی روغن وجود دارد و میله پیستون به شیر پیستون متصل است. سیلندر بیرونی هم مانند یک مخزن است و داخل آن گاز کم فشار وجود دارد.

کمک فنر تک لوله ای

شکل: کمک فنر تک لوله

این شوک‌های گاز فشار بالا هستند که دارای یک لوله فشار هستند. این لوله فشار از دو پیستون، یک پیستون تقسیم کننده و یک پیستون کار تشکیل شده است. پیستون‌ها و میله‌های نصب شده از نظر طراحی شبیه به شوک‌های دو لوله‌ای هستند.
کمک فنر تک لوله‌ای به صورت وارونه یا سمت راست به بالا نصب می‌شود و در هر صورت کار می‌کند. با توجه به انعطاف‌پذیری آن، شوک‌های تک لوله‌ای با فنر جزء مهمی برای تحمل وزن خودرو هستند.
کمک فنر تک لوله‌ای شیر پایه ندارد. شوک تک لوله‌ای سطح و ظرفیت حمل بیشتری دارد. اینها به خوبی شناخته شده‌اند زیرا مقدار بالای روغن به دفع سریع‌تر گرما و کاهش محو شدن کمک می‌کند.

دریچه های قرقره با استفاده از یک آستین استوانه‌ای توخالی با یک گذرگاه روغن ماشین‌کاری شده طراحی شده‌اند که در تماس با دیسک‌ها یا شیم‌های انعطاف پذیر سنتی است.

کارکرد کمک فنر

کمک فنر به شرح زیر عمل می‌کند وقتی وسیله نقلیه با ضربه‌ای روبرو می‌شود، چشم پایین به سمت بالا حرکت می‌کند. بنابراین، سیال از سمت پایین شیر A به سمت بالایی آن عبور می‌کند. اما از آنجایی که حجم فضای بالای شیر A کمتر از حجم میله G است، سیال بر روی شیر B فشار وارد می‌کند.
این فشار سیال از طریق دهانه شیر باعث ایجاد نیروی میرایی می‌شود. بنابراین، هنگامی که چشم پایین E به سمت پایین حرکت می‌کند، مایع از سمت بالایی دریچه A به سمت پایین و همچنین از سمت پایین دریچه B به سمت بالایی آن عبور می‌کند.
کمک فنر
کمک فنر باید طبق توصیه سازنده یا در مواقعی که شرایط آن لازم است در فواصل منظم با مایع کمک فنر پر شود. کمک فنرهای تلسکوپی مدرن دیگر سرویس نمی‌شوند. اگر نشتی دارند یا مقاومت مناسبی برای فشار و کشیدن ندارند، باید تعویض شوند.
این فشار سیال از طریق دهانه شیر باعث ایجاد نیروی میرایی می‌شود. بنابراین، هنگامی که چشم پایین E به سمت پایین حرکت می‌کند، مایع از سمت بالایی دریچه A به سمت پایین و همچنین از سمت پایین دریچه B به سمت بالایی آن عبور می‌کند. کمک فنر باید طبق توصیه سازنده یا در مواقعی که شرایط آن لازم است در فواصل منظم با مایع کمک فنر پر شود. کمک فنرهای تلسکوپی مدرن دیگر سرویس نمی‌شوند. اگر نشتی دارند یا مقاومت مناسبی برای فشار و کشیدن ندارند، باید تعویض شوند.

تست کمک فنر

کمک فنرها باید با بالا و پایین بردن سریع جلو یا عقب خودرو تست شوند. اگر خودرو تقریباً بلافاصله استراحت نکرد، کمک فنرها باید برای آزمایش بیشتر خارج شوند. اغلب نویز ناشی از شل شدن اتصالات بازو به فریم کمک فنر است. این مفاصل باید همیشه سفت نگه داشته شوند.
مواقعی که کمک فنر خراب شود کارکرد آن نامنظم می‌شود و دچار صدا و لرزش می‌شود.
بررسی کنید که چشم‌های نصب کمک فنر محکم روی بوته‌های لاستیکی قفل شده باشند و فرسوده نشده باشند. قطعات فرسوده یا آسیب دیده را تعویض کنید. سایر علل احتمالی سر و صدا، اعوجاج لوله‌ها یا برجستگی‌ها در برابر موانع، به سنگ‌های پرتاب شده توسط چرخ‌ها است.
ارتعاشات در اثر میرایی ممکن است به عنوان افزایش یا کاهش توانایی میرایی رخ دهد. به طور کلی، مورد اول نادر است و از غلیظ شدن سیال یا از تطابق نزدیکتر دریچه‌ها و تنظیم و در نتیجه افزایش مقاومت کمک فنر ناشی می‌شود. مورد دوم ممکن است در نتیجه شکستن برخی از قسمت‌های داخلی، کمبود مایع یا گیر کردن دریچه‌ها باشد.

دوره آمـوزش صفـر تـا صـد تـعمــیـر کمــک فنر

  • خرید و مشاهده آنلاین دوره
  • خرید بصورت پستی و ارسال در کمترین زمان
  • آموزش حضوری در یک روز کاری
  • آموزش قدم به قدم بصورت ویدئویی
  • دارای پشتیبانی رایگان
مشاوره رایگان ۰۹۱۳۱۸۶۶۴۶۷
خرید دوره

در این دوره خواهید آموخت :

  • نحوه صحیح برش کمک
  • اصطلاحا شکافتن کمک فنر و اوراق کردن و بستن
  • آموزش نحوه بستن آن به دستگاه تراش جهت رزوه زدن
  • آموزش برش و کوتاهی کمک جهت ارتفاع زدن و کپ کردن
  • آموزش تشخیص و عیب یابی کمک فنر
  • آموزش روغن بکار رفته در انواع کمک فنر
  • پاسخ به سوالات و ابهامات هنرجو در خصوص تعمیرات
  • نحوه قیمت گذاری و اجرت انجام کار