6 علائم کمک فنر خراب چیست؟

6 علائم کمک فنر خراب چیست؟

احتمالاً می‌توانید از این نام حدس بزنید که کمک فنرهای خودروی شما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ضربه‌ها و تکان‌های ناشی از سوار شدن بر روی هر سطحی که کاملاً صاف نیست را جذب کنند. درست است که بخش مهمی از کار آن‌ها راحت نگه داشتن شما است، اما نقش مهم دیگری نیز دارند که نگه داشتن چرخ‌ها همیشه روی زمین.
بدون ضربه‌های عملکردی، لاستیک‌ها ممکن است تماس خود را با جاده از دست بدهند و توانایی شما در کنترل وسیله نقلیه را کاهش دهد. کمک فنرهای بد مطمئناً باعث نگرانی هستند. خوشبختانه، در صورت بروز مشکل، اغلب علائم خاصی را نشان می‌دهند. عملکرد کمک فنرها این است که مطمئن شوند لاستیک‌های وسیله نقلیه شما به طور مداوم روی زمین می‌مانند. آن‌ها این کار را با مدیریت نحوه حرکت سیستم تعلیق و فنرها انجام می‌دهند.

این به لاستیک‌های شما اجازه می‌دهد همیشه با جاده ارتباط برقرار کنند، چه رانندگی مستقیم، چه در پیچ، عبور از تپه‌ها یا رانندگی در جاده‌های ناهموار. تمام لرزش‌ها و لرزش‌های ناشی از رانندگی در چنین جاده‌ای توسط فنرها و کمک فنرهای خودرو جذب می‌شوند، از این رو این نام را به خود اختصاص داده است.

کمک فنر را با استرات اشتباه نگیرید زیرا تفاوت‌هایی با هم دارند. استرات در ساختار سیستم تعلیق ماشین تعبیه شده است در حالی که کمک فنر دو قسمت از سیستم تعلیق را به هم متصل می‌کند. به عبارت دیگر، تمام وزن وسیله نقلیه در بالای استرات قرار می‌گیرد و نه کمک فنر.

علائم کمک فنر خراب

یک یا چند کمک فنر در نهایت ممکن است خراب شود و در نهایت کار نکند. بسیاری از مردم با بروز علائم عجیب و غریب در تشخیص اینکه کدام یک خراب شده است مشکل دارند. در زیر شش مورد از رایج‌ترین علائمی که می‌تواند نشان‌دهنده معیوب بودن کمک فنر باشد، آورده شده است.

  1. صدای تق تق
  2. ارتعاشات
  3. نشت مایع
  4. انحراف
  5. ترمزها به آرامی واکنش نشان می دهند
  6. سایش ناهموار لاستیک

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

ضربه گیر بد

1. صدای تق تق

وقتی از روی دست‌اندازها، سرعت‌گیر یا چاله‌های مختلف عبور می‌کنید و صدای تق تق می‌شنوید، احتمالاً به این معنی است که کمک فنر خراب شده است. این صدا ممکن است ناشی از برخورد فنرهای مارپیچ به شاسی ماشین شما باشد.

نقاط روی هر انتهای کمک فنر حاوی بوش‌های لاستیکی است. تنها چیزی که لازم است این است که یک ترک در بوش لاستیکی ایجاد شود و منجر به ضربه زدن شود که هر بار که هنگام رانندگی به دست‌انداز برخورد می‌کنید می‌توانید بشنوید.

2. ارتعاشات

کمک فنر دارای سوپاپ و آب بند پیستونی در داخل آن است. اگر یکی از آن‌ها بیش از حد فرسوده شود، جریان سیال کنترل نمی‌شود و از طریق مهر و موم پیستون و یا شیر حرکت می‌کند.

هنگامی که این اتفاق بیفتد، هر بار که بر روی یک دست‌انداز رانندگی می‌کنید، فرمان لرزش خواهد داشت، صرف‌نظر از اینکه چقدر بزرگ یا کوچک باشد.
در دوره‌های آموزش تعمیر کمک فنر تمامی علائم خراب شدن و راهکارهای تعمیر آن توضیح داده می‌شود.

ضربه گیر بد

3. نشت مایع

بدنه کمک فنر دارای مهر و موم‌هایی است که از نشتی محافظت می‌کند. پس از مدتی، این مهر و موم شروع به نشت مایع در کنار بدنه کمک فنر می‌کند تا زمانی که روی زمین بیفتد.

اگر کمک فنر مایع زیادی را از دست بدهد، نمی‌تواند به درستی کار کند.

ضربه گیر بد

4. انحراف

اگر هنگام چرخش روی پدال ترمز پا بگذارید، ممکن است انحراف یا شیرجه بینی را تجربه کنید. هنگامی که کمک فنر معیوب باشد، وزن ماشین شما در جهت مخالف حرکت می‌کند. این باعث می‌شود که منحرف شوید و فقط برای اصلاح پیچ به سمتی که می‌خواهید بروید، کار بیشتری لازم است.

ضربه گیر بد

5. ترمزها به آرامی واکنش نشان می‌دهند

اگر روی پدال ترمز پا می‌گذارید و ماشین شما کمی طول می‌کشد تا سرعتش کم شود و متوقف شود، این احتمال وجود دارد که کمک فنر شما معیوب باشد. این می‌تواند ناشی از عدم جذب طول میله پیستون به اندازه کافی توسط وسیله نقلیه باشد. بنابراین، خودرو برای انجام این کار به زمان بیشتری نیاز دارد.

ضربه گیر بد

6. سایش ناهموار لاستیک

از آنجایی که یک کمک فنر بد باعث می‌شود تایرهای شما به طور ناهموار در جاده قرار بگیرند، ماشین شما هنگام رانندگی روی آن شروع به جهش می‌کند.

فقط قسمت‌های خاصی از لاستیک شما واقعاً جاده را لمس می‌کند، که منجر به فرسودگی این مناطق بیشتر از مناطقی می‌شود که جاده را لمس نمی‌کنند. بنابراین، لاستیک‌ها، چه در داخل و چه در خارج، سایش ناهمواری خواهید داشت.

اگر متوجه شدید که ضربه‌گیر بدی دارید، باید در اسرع وقت آن را تعویض کنید. از آنجایی که کمک فنرها باید همیشه به صورت جفت تعویض شوند، انتظار داشته باشید که در مجموع باید هزینه کنید.

ضربه گیر بد

هزینه نیروی کار مرتبط با تعویض یک جفت کمک فنر بسته به نرخ ساعتی مغازه یا مکانیک و همچنین سهولت دسترسی در وسیله نقلیه خاص، خواهد بود. در حالی که این روش خیلی گران نیست، مطمئن شوید که کمک فنرها را قبل از اینکه آسیب قابل توجهی به وسیله نقلیه شما وارد شود، به سرعت تعویض کنید.

آیا می‌توان با کمک فنر معیوب رانندگی کرد؟

معمولاً می‌توانید در مراحل اولیه فرسودگی با آن رانندگی کنید، اگرچه تعویض کمک فنر باید در اسرع وقت انجام شود. اما، برخی از علائم بالا برای شما ضروری است که فوراً رانندگی نکنید. نشت مایع و هر علامتی که باعث کنترل کمتر رانندگی شود، باید باعث شود تا زمانی که شوک‌های خود را تعویض نکنید، رانندگی را متوقف کنید. نادیده گرفتن این امر می‌تواند شما و دیگران را در هنگام حرکت به دلیل از دست دادن کنترل ناگهانی در خطر فوری قرار دهد.

دوره آمـوزش صفـر تـا صـد تـعمــیـر کمــک فنر

  • خرید و مشاهده آنلاین دوره
  • خرید بصورت پستی و ارسال در کمترین زمان
  • آموزش حضوری در یک روز کاری
  • آموزش قدم به قدم بصورت ویدئویی
  • دارای پشتیبانی رایگان
مشاوره رایگان ۰۹۱۳۱۸۶۶۴۶۷
خرید دوره

در این دوره خواهید آموخت :

  • نحوه صحیح برش کمک
  • اصطلاحا شکافتن کمک فنر و اوراق کردن و بستن
  • آموزش نحوه بستن آن به دستگاه تراش جهت رزوه زدن
  • آموزش برش و کوتاهی کمک جهت ارتفاع زدن و کپ کردن
  • آموزش تشخیص و عیب یابی کمک فنر
  • آموزش روغن بکار رفته در انواع کمک فنر
  • پاسخ به سوالات و ابهامات هنرجو در خصوص تعمیرات
  • نحوه قیمت گذاری و اجرت انجام کار