رابطه بین کمک فنر و ایمنی در جاده

رابطه بین کمک فنر و ایمنی در جاده

در بسیاری از مقالات در مورد لاستیک و تأثیر آن‌ها بر ایمنی جاده، بارها ذکر شده است که لاستیک تنها تماس فیزیکی بین وسیله نقلیه و سطح جاده است. این تماس و چسبندگی لاستیک است که به وسیله نقلیه اجازه راه اندازی، توقف و تغییر جهت می‌دهد.

به عبارت دیگر، تماس با سطح جاده است که به ما امکان کنترل وسایل نقلیه را می‌دهد. بنابراین ضروری است که این تماس تحت هر شرایطی حفظ شود. اما، سطح جاده صاف نیست و چرخ‌های وسیله نقلیه تمایل دارند تا از روی دست اندازها بپرند. سیستم تعلیق یک وسیله نقلیه در ساده‌ترین شکل آن برای ایجاد راحتی سواری وجود دارد. فنرهایی که راحتی را فراهم می‌کنند در واقع به جهش کمک می‌کنند. به منظور مهار جهش و حفظ تماس، سیستم تعلیق با قطعاتی به نام کمک فنر یا در برخی کشورها دمپر تعبیه شده است.

کمک فنرها با روغن پر شده‌اند که به صورت هیدرولیکی شوک جاده را خنثی می‌کند و از جهش چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. با توجه به این عمل، تماس لاستیک با جاده بر روی تمام دست اندازها و موج‌ها حفظ می‌شود. این به نوبه خود اجازه می‌دهد تا کنترل وسیله نقلیه حفظ شود.

دو نگرانی اصلی می‌تواند بر عملکرد اجزای اساسی سیستم تعلیق تأثیر بگذارد. یکی از آن‌ها در اثر آسیب یا افزایش سن نشت می‌کند و دیگری گرم شدن بیش از حد در شرایط نامساعد، بارگذاری بیش از حد یا بسیاری از دلایل دیگر است. گرم شدن بیش از حد باعث می‌شود روغن ویسکوزیته خود را از دست بدهد، یعنی نازک شود. سپس حباب‌های هوا تشکیل می‌شود و با روغن مخلوط شود این به شدت از توانایی کمک فنرها برای عملکرد کم می‌کند و جهش شروع می‌شود. اغلب شنیده می‌شود که مردم در مورد «کمک فنر گازی» صحبت می‌کنند.

ایمنی در جاده

اینها اقلام پیچیده‌تری هستند که از گاز برای خنک کردن روغن استفاده می‌شود. آن‌ها می‌توانند مجازات بسیار بیشتری را تحمل کنند و به مراتب بیشتر دوام بیاورند، اما برخلاف تصور رایج، عملکردی مشابه کمک فنرهای معمولی دارند تا سواری نرم‌تر یا راحتی بهتری را فراهم کنند. به یاد داشته باشید که فنرها راحتی را فراهم می‌کنند و کمک فنر عملکرد فنر را کنترل می‌کند.

کمک فنرهای نشتی روغن را از دست می‌دهند و این باعث از بین رفتن توانایی آن‌ها در کنترل شوک جاده و در نتیجه جهش چرخ می‌شود. به زبان خیلی ساده، کمک فنر لاستیک را تحت هر شرایطی با سطح جاده در تماس نگه می‌دارد و بین این دو، ایمنی شما حفظ می‌شود.

کمک فنرهای فرسوده یا آسیب دیده نیز باعث سایش لاستیک می‌شوند. جهش لاستیک‌ها باعث ایجاد لکه‌های صاف و سایر الگوهای سایش روی آج لاستیک می‌شود. این باعث نگرانی دیگری در مورد ایمنی می‌شود، زیرا چسبندگی لاستیک به یکپارچگی ردپا یعنی لکه تماسی بستگی دارد. اگر سایش نامنظم در وصله تماسی ایجاد شود، شکل مورد نظر خود را از دست می‌دهد و چسبندگی آن کاهش می‌یابد.

بنابراین تایرها و کمک فنرها در حفظ ایمنی شما شریک هستند. ضربه گیرها با نگه داشتن لاستیک‌ها روی زمین از آن‌ها مراقبت می‌کنند و لاستیک‌ها زندگی شما را در چنگال خود نگه می‌دارند.

خطرات ضربه‌گیرهای فرسوده

کمک فنرها به اندازه کیسه هوا، ترمز و آج روی لاستیک خودرو از نظر ایمنی مهم هستند. اما از آنجایی که راننده نمی‌تواند ببیند که کمک فنر‌های آن‌ها فرسوده شده است، این یک مورد خارج از ذهن است.

ایمنی در جاده

در آفریقای جنوبی تخمین زده می‌شود که ۵۰ درصد از خودروهای قدیمی‌تر از پنج سال در جاده‌ها از کمک فنر استفاده کرده‌اند، اما رانندگان این موضوع را نمی‌دانند زیرا به تدریج رانندگی خود را برای جبران غلتش یا جهش اضافی تنظیم می‌کنند.

کمک فنر فرسوده باعث کاهش توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه می‌شود. شان استالی، مدیر برند گابریل در Control Instruments می‌گوید: در مواقع اضطراری، ممکن است تصادفی رخ دهد که در غیر این صورت می‌توان از آن جلوگیری کرد.

استالی می‌گوید که میانگین سنی وسایل نقلیه در آفریقای جنوبی بیش از ۱۲ سال است و کمک فنر‌ها بعد از حدود سه سال کمتر موثر می‌شوند. کمک فنر‌های فرسوده چرخ‌های شما را به جاده چسبانده و مهم نیست که تایرهای شما چقدر نو باشند.

استالی می‌گوید: «یک کمک فنر فرسوده باعث جهش لاستیک و ایجاد نقاط فرسوده یا طاس می‌شود.» در شرایط اضطراری، ترمز زدن می‌تواند باعث از بین رفتن تماس تایر با جاده شود و احتمال تصادف را افزایش دهد.

ترمز در جاده‌های خیس، حتی با لاستیک‌های خوب، باعث جهش لاستیک‌ها و شل شدن لاستیک‌ها می‌شود. خودرو راحت‌تر در خیس می‌لغزد. در بادهای شدید متقاطع، کنترل کمتری در هنگام پیچ‌ها وجود دارد و کارایی سیستم‌های ترمز ضد قفل (ABS) و قابلیت‌های کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESP) کاهش می‌یابد. کمک فنر‌های فرسوده نیز باعث سایش سیستم تعلیق می‌شود. حرکت بیش از حد فنر روی وسیله نقلیه، جابجایی خودرو را دشوارتر می‌کند. و در فصل تعطیلات آینده، یک راننده خسته راننده خطرناکی است. به طور کلی، کمک فنرهای فرسوده مستلزم این است که راننده بیشتر روی نگه داشتن خودرو در جاده تمرکز کند.

زمان مناسب برای تعویض کمک فنر چه زمانی است؟

  1. فرمان می‌لرزد
  2. لکه های طاس روی لاستیک‌ها
  3. دماغه ماشین هنگام ترمزگیری شیرجه می‌زند
  4. ماشین در بادهای جانبی بیش از حد منحرف می‌شود
  5. ماشین در پیچ‌ها جاده را در آغوش نمی‌گیرد
  6. روغن از کمک فنرهای شما تراوش می‌کند
  7. جهش بیش از حد روی سطوح ناهموار
  8. کمک فنر شکسته یا آسیب دیده

در ادامه موارد فوق را با تصویر برای شما نشان می‌دهیم.

فرمان می‌لرزد

ایمنی در جاده

لکه های طاس روی لاستیک‌ها

ایمنی در جاده

دماغه ماشین هنگام ترمزگیری شیرجه می‌زند

ایمنی در جاده

ماشین در بادهای جانبی بیش از حد منحرف می‌شود

ایمنی در جاده

ماشین در پیچ‌ها جاده را در آغوش نمی‌گیرد

ایمنی در جاده

روغن از کمک فنرهای شما تراوش می‌کند

ایمنی در جاده

جهش بیش از حد روی سطوح ناهموار

ایمنی در جاده

کمک فنر شکسته یا آسیب دیده

ایمنی در جاده

اغلب گفته می‌شود که یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد. ما با تصویر کاملی مواجه شده‌ایم که چه زمانی مهم است که کمک فنر‌های شما چک و احتمالاً تعویض شوند. هدف ما در جهان کمک این است که تصاویری را به اشتراک بگذاریم که نشانه‌هایی از کمک فنر‌های فرسوده را نشان می‌دهد.

ما از همه مالکان و رانندگان وسایل نقلیه می‌خواهیم به جنبه‌هایی از نگهداری خودرو که می‌تواند بر ایمنی آن‌ها در جاده تأثیر بگذارد توجه کنند. مراقب این خطرات باشید و کمک فنرهای خود را مرتب چک کنید!

دوره آمـوزش صفـر تـا صـد تـعمــیـر کمــک فنر

  • خرید و مشاهده آنلاین دوره
  • خرید بصورت پستی و ارسال در کمترین زمان
  • آموزش حضوری در یک روز کاری
  • آموزش قدم به قدم بصورت ویدئویی
  • دارای پشتیبانی رایگان
مشاوره رایگان ۰۹۱۳۱۸۶۶۴۶۷
خرید دوره

در این دوره خواهید آموخت :

  • نحوه صحیح برش کمک
  • اصطلاحا شکافتن کمک فنر و اوراق کردن و بستن
  • آموزش نحوه بستن آن به دستگاه تراش جهت رزوه زدن
  • آموزش برش و کوتاهی کمک جهت ارتفاع زدن و کپ کردن
  • آموزش تشخیص و عیب یابی کمک فنر
  • آموزش روغن بکار رفته در انواع کمک فنر
  • پاسخ به سوالات و ابهامات هنرجو در خصوص تعمیرات
  • نحوه قیمت گذاری و اجرت انجام کار