آیا از نشانه‌های خراب بودن سیستم تعلیق چیزی می‌دانید؟

آیا از نشانه‌های خراب بودن سیستم تعلیق چیزی می‌دانید؟

وقتی کسی در مورد عملکرد ماشین صحبت می‌کند، چه فکر می‌کنید؟
چقدر سرعت یک ماشین از صفر به شصت می‌رسد. یک ماشین چقدر سریع از خط خارج می‌شود. این همه بخشی از عملکرد است و موتور بخش بزرگی از عملکرد خوب یک خودرو است.
اما بدون اجزای اساسی سیستم تعلیق راهی برای کنترل خودرو وجود نخواهد داشت. ماشین به معنای واقعی کلمه از کنترل خارج خواهد شد. برای همین باید نشانه‌های خراب بودن سیستم تعلیق جدی گرفته شود.

ایمنی در جاده‌ها با سیستم تعلیق خودرو را جدی بگیرید، اگر همه جاده‌ها کاملاً مسطح بودند، سیستم تعلیق لازم نبود. اما حتی یک رانندگی کوتاه در اطراف محدوده جلو نشان می‌دهد که جاده‌ها به ندرت مستقیم هستند. در عوض، آن‌ها منحنی و باد می‌کنند
و پس از سال‌ها فرسودگی، برجستگی‌ها، چاله‌ها و سایر بی‌نظمی‌ها را خواهید دید که می‌توانند هر کار دور از خانه را چالش برانگیزتر از قبلی کنند.
هر زمان که با ماشین خود به این بی‌نظمی‌ها برخورد کنید، چرخ‌ها بیشترین ضربه را می‌پذیرند.
آن‌ها بالا و پایین می‌روند و بر اساس شرایط جاده تنظیم مجدد می‌شوند. اگر آن‌ها تنظیم و حرکت نکنند، نیرو تأثیر مستقیمی بر فریم ماشین شما خواهد داشت. اگر تا به حال در تصادف رانندگی داشته‌اید، می‌دانید که این چیز خوبی نیست.

سیستم تعلیق ماشین به گونه‌ای طراحی شده است که این انرژی را گرفته و قبل از اینکه به بقیه ماشین شما ضربه بزند جذب کند. اگر سیستم تعلیق کار خود را انجام دهد، قاب، بدنه، حتی سرنشینان را ایمن می‌گذارد.

هنگامی که خودروها ساخته می‌شوند، با دو دینامیک در ذهن طراحی می‌شوند:

  • سواری، ماشین در یک جاده پر دست‌انداز چقدر خوب کار می‌کند
  • هندلینگ، شتاب گیری، پیچیدن و ترمز کردن خودرو چقدر خوب است

البته ایمنی همیشه عامل شماره یک است. اگر خودرویی ساخته شود که مسافران را ایمن نگه ندارد، چه فایده‌ای دارد؟ این بدان معناست که گاهی اوقات، ممکن است متوجه شوید که سواری و هندلینگ خودرو ناموفق است. آن‌ها مانند زمانی که ماشین شما جوان‌تر بود عمل نمی‌کنند.

جهش ماشین

نشانه‌های خراب بودن سیستم تعلیق

نشانه‌های خراب بودن سیستم تعلیق عبارت است از:

  1. زمانی که در ماشین سواری متوجه جهش می‌شود
  2. هنگامی که یک ماشین دریفت یا می‌کشد
  3. هنگامی که یک ماشین هنگام توقف، دماغه می‌رود
  4. هنگامی که لاستیک خودرو ضربه می‌زند
  5. وقتی ماشین شوک روغنی دارد
  6. هنگامی که در آزمون پرش مردود می‌شود

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. زمانی که در ماشین سواری متوجه جهش می‌شود

در بیشتر موارد، وقتی سوار ماشین خود می‌شوید، از سواری لذت می‌برید. هنگامی که سیستم تعلیق شروع به از کار افتادن می‌کند، شما شروع به دیدن هر ضربه و منحنی می‌کنید. همانطور که روی یک دست‌انداز حرکت می‌کنید، یا برای یک شیب در جاده آهسته می‌شوید، ماشین شما درست همراه با آن «برآمدگی» می‌کند. هنگامی که ماشین از میان دست‌انداز جاده ادامه می‌دهد، متوجه یک عمل «جهش» می‌شوید.

این نشانه‌ای است که سیستم تعلیق شما از کار افتاده است. سواری خشن نشان می‌دهد که ماشین شما به تعمیر سیستم تعلیق نیاز دارد. تمامی علام و نشانه‌های خراب بودن سیستم تعلیق در دوره‌های آموزش تعمیر کمک فنر به صورت مفصل آموزش داده می‌شود.

2. هنگامی که یک ماشین دریفت یا می‌کشد

هنگامی که یک سیستم تعلیق از کار می‌افتد، اغلب دچار رانش یا کشش می‌شود. وقتی در جاده رانندگی می‌کنید، آیا احساس می‌کنید که به فرمان محکم‌تری نیاز دارید زیرا ماشین شما همیشه به راست یا چپ می‌چرخد؟ این نشانه‌ای است که تعلیق شکست خورده است.

سیستم تعلیق طوری طراحی شده است که ماشین را همیشه ثابت نگه دارد که شامل حرکت به جلو و ماندن در مسیر شما می‌شود. همانطور که در اطراف پیچ‌ها و پیچ‌ها مانور می‌دهید، این سیستم تعلیق است که ماشین شما را زمین نگه می‌دارد و از واژگونی آن جلوگیری می‌کند.

هنگامی که متوجه می‌شوید که ماشینتان در حین رانندگی می‌کشد یا حرکت می‌کند، وقت آن است که یک قرار ملاقات برای تعمیر سیستم تعلیق تعیین کنید.

3. هنگامی که یک ماشین هنگام توقف، دماغه می‌رود

طرز کار کمک فنر اهمیت زیادی در امنیت ماشین و سر نشینان دارد، همانطور که سیستم تعلیق شما به فرسودگی ادامه می‌دهد، هنگامی که در حال توقف هستید متوجه آن خواهید شد. وقتی به یک توقف می‌رسید، آیا جلوی ماشین شما در حالی که به ترمزها فشار می‌دهید به پایین شیرجه می‌زند؟ این سیستم تعلیق شما از کار افتاده است.

همانطور که سیستم تعلیق فرسوده می‌شود، توانایی توقف را کاهش می‌دهد. بر اساس برخی تخمین‌ها، شما به چند ثانیه بیشتر برای توقف ماشین خود نیاز دارید. این بر ایمنی همه افراد در ماشین شما تأثیر می‌گذارد.

پرش ماشین

4. هنگامی که لاستیک خودرو ضربه می‌زند

دفعه بعد که می‌خواهید بیرون بروید، چند دقیقه در اطراف ماشین خود قدم بزنید و به لاستیک‌ها نگاه کنید. اگر ماشین شما همانطور که باید کار می‌کند، حتی سایش روی آج را خواهید دید. اگر متوجه ناهمواری یا لکه‌های طاس در برخی نواحی شدید، در حالی که در برخی دیگر کمتر فرسوده به نظر می‌رسد، این نشانه آن است که سیستم تعلیق شما آنطور که باید کار نمی‌کند.

مهم است که اطمینان حاصل کنید که تایرهای شما همیشه در سطوح مناسب پر می‌شوند. اگر سیستم تعلیق شما به درستی کار کند، فشار یکسانی به هر چهار لاستیک وارد می‌کند، زیرا شما را از نقطه A به نقطه B می‌برد. ناهمواری نشانه آن است که سیستم تعلیق شما آنطور که باید کار نمی‌کند.

5. وقتی ماشین شوک روغنی دارد

اگر می‌دانید به دنبال چه هستید، می‌توانید زیر ماشین خود را نگاه کنید و کمک فنرها یا تسمه‌ها را بررسی کنید. اگر آن‌ها به درستی کار کنند، یک گلدان روغنی برای آن‌ها نخواهند داشت. اگر به هر طریقی آسیب ببینند، ظاهر مایعی را خواهید دید که از داخل نشت می‌کند. این نشانه شکست است و به شما هشدار می‌دهد که زمان تعمیر سیستم تعلیق فرا رسیده است.

6. هنگامی که در آزمون پرش مردود می‌شود

یک آزمایش آسان برای تعیین اینکه آیا سیستم تعلیق خودروی شما از کار افتاده است وجود دارد. در حالی که ماشینتان در پارک است، کاپوت ماشینتان را فشار دهید و رها کنید. آیا وسیله نقلیه بیش از یک یا دو بار جهش می‌کند؟ همین کار را در پشت انجام دهید. آیا شما هم همین نتایج را می‌گیرید؟

یک سیستم تعلیق فرسوده تاثیرات زیادی خواهد داشت. ماشینی خواهید داشت که برای شما یا مسافرانتان ایمن نیست. متوجه خواهید شد که وقت آن رسیده است که ماشین خود را وارد کنید.

کار تعمیر واقعی بستگی به مدل ماشین شما دارد. خودروهای مختلف به قطعات و خدمات متفاوتی نیاز دارند.

فکر می‌کنید مشکل تعلیق دارید؟ به دنبال مکانیک معتبر برای دریافت پاسخ سوالات خود هستید؟ امروز با ما تماس بگیر. ما در مجموعه‌ی جهان کمک می‌توانیم در تعمیر سیستم تعلیق به شما کمک کنیم و شما را به جاده بازگردانیم.

دوره آمـوزش صفـر تـا صـد تـعمــیـر کمــک فنر

  • خرید و مشاهده آنلاین دوره
  • خرید بصورت پستی و ارسال در کمترین زمان
  • آموزش حضوری در یک روز کاری
  • آموزش قدم به قدم بصورت ویدئویی
  • دارای پشتیبانی رایگان
مشاوره رایگان ۰۹۱۳۱۸۶۶۴۶۷
خرید دوره

در این دوره خواهید آموخت :

  • نحوه صحیح برش کمک
  • اصطلاحا شکافتن کمک فنر و اوراق کردن و بستن
  • آموزش نحوه بستن آن به دستگاه تراش جهت رزوه زدن
  • آموزش برش و کوتاهی کمک جهت ارتفاع زدن و کپ کردن
  • آموزش تشخیص و عیب یابی کمک فنر
  • آموزش روغن بکار رفته در انواع کمک فنر
  • پاسخ به سوالات و ابهامات هنرجو در خصوص تعمیرات
  • نحوه قیمت گذاری و اجرت انجام کار