10 علائم تعویض شوک خودرو که لازم است بدانید

10 علائم تعویض شوک خودرو که لازم است بدانید

آیا تا به حال شده برای رانندگی در ماشین خود بپرید و احساس کنید چیزی کمی خراب است؟
صداها و ارتعاشات در وسیله نقلیه شما همیشه نگران کننده است و می‌تواند باعث شود کمی در رانندگی با ماشین خود احساس ناراحتی کنید.
همیشه بهترین کار این است که با شنیدن صداها و ضربات ناراحت کننده، وسیله نقلیه خود را توسط مکانیک بررسی کنید.
یکی از مشکلات رایج ضربه‌ها و یا پایه‌ها است که باید تعویض شوند. شوک‌ها و پایه‌ها طوری طراحی شده‌اند که سواری نرمی را برای شما فراهم کنند. در ادامه علائم تعویض شوک خودرو را برای شما توضیح خواهیم داد.

علائم تعویض شوک خودرو

اگر وسیله نقلیه شما روان نیست و متوجه هر یک از این مشکلات شدید، بدون شک مشکلی وجود دارد. فرمان ضعیف، لرزش، ارتعاش، کلنگ زدن، ضربه زدن، صداها، لرزش، این لیست ادامه دارد.
علائم تعویض شوک خودرو عبارت است از:

  1. مسائل مربوط به فرمان
  2. نشت مایعات از شوک
  3. جلوی ماشین در هنگام ترمز شدید شیرجه می‌رود
  4. عقب ماشین در حین شتاب اسکوات می‌کند
  5. سایش ناهموار تایر
  6. پرش لاستیک
  7. بررسی مسافت پیموده شده
  8. وسیله نقلیه وقتی می‌چرخد بیشتر به یک طرف خم می‌شود
  9. بی ثباتی با سرعت بالا
  10. آسیب به سایر قسمت‌های وسیله نقلیه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. مسائل مربوط به فرمان

یکی از نشانه‌های رایج و قابل توجه که نشان می‌دهد شوک‌ها یا پایه‌های شما آسیب دیده‌اند، مشکل در فرمان است. بسیاری فکر می‌کنند که این مشکل از مایع فرمان برقی است، اما می‌توانید با بررسی سریع زیر کاپوت آن را رد کنید.

صداهای غیرمعمول یا قابل توجه هنگام چرخاندن فرمان، نشانه مطمئنی از مشکل بودن وسیله نقلیه شما است.
پاسخ سفت یا کند فرمان سیگنال دیگری است که نشان می‌دهد چیزی کاملاً درست نیست. ممکن است چرخاندن چرخ یا حتی تغییر مسیر برای شما چالش برانگیز باشد.
بسیاری از علائم تعویض شوک خودرو در دوره‌های آموزش تعمیر کمک فنر یاد داده می‌شود که اگر در این دوره‌ها شرکت کنید به راحتی علائم تعویض شوک را متوجه خواهید شد.

کمک فنر تعمیری

2. نشت مایعات از شوک

اگر شوک شما شروع به نشت کند، احتمالاً در ابتدا متوجه نخواهید شد، اما مکانیک شما این کار را خواهد کرد.
هنگامی که وسیله نقلیه خود را نزد مکانیک خود می‌آورید، به آن‌ها اطلاع دهید که مشکوک به مشکلی در کمک فنرها یا تسمه‌های خود هستید، آن‌ها اتومبیل شما را بررسی می‌کنند و مشکل را تشخیص می‌دهند.

نشتی از پشت فرمان نشانه واضحی از آماده بودن شوک شما برای تعویض است.
بررسی نشتی شوک با برداشتن چرخ و بررسی وجود روغن یا کثیفی آسان است. هشداری روی شوک شما وجود دارد که می‌گوید نباید آن را باز کنید. پس سعی نکنید آن را باز کنید!

3. جلوی ماشین در هنگام ترمز شدید شیرجه می‌رود

یک شاخص قابل توجه‌تر که نشان می‌دهد که شما ضربه‌های فرسوده یا بدی زده‌اید این است که هنگام استفاده از ترمز جلوی ماشین شما به سمت پایین متمایل می‌شود. وقتی ترمز می‌گیرید، ضربه‌های بد دماغه ماشین شما را پایین می‌آورد.

4. عقب ماشین در حین شتاب اسکوات می‌کند

در صورتی که کمک فنرها و میله‌های پایه شما درست کار نکنند، ممکن است متوجه شیرجه‌ای چشمگیر در عقب خودرو و بالا آمدن جلوی خودرو در هنگام شتاب گیری شدید شوید.

5. سایش ناهموار تایر

لاستیک‌های خود را برای سایش غیر معمول بررسی کنید.
این نشانه دیگری است که شوک‌های شما ممکن است بد باشند. ممکن است مانند امواج کوچک روی سطح لاستیک به نظر برسد.

اگر متوجه این موضوع شدید، بهتر است شوک‌های خود را در اسرع وقت بررسی و تعویض کنید، زیرا این نشانه این است که آن‌ها نیاز به تعویض دارند و بدتر از آن چیزی هستند که در ابتدا فکر می‌کردید.

6. پرش لاستیک

ممکن است متوجه شوید که وقتی به یک چاله برخورد می‌کنید، لاستیک‌های شما پرش می‌کنند.

اگر کمک فنرها به این بدی هستند، فوراً آن شوک‌ها را عوض کنید، زیرا کنترل کامل ماشین خود را ندارید.
جهش لاستیک باعث می‌شود وسیله نقلیه بسیار ناپایدار باشد و اگر زمانی که انتظارش را ندارید به چاله برخورد کنید، آسیب بیشتری به خودروی خود وارد می‌کنید و در معرض خطر بیشتری برای تصادف هستید.

کمک فنر خراب شده

7. بررسی مسافت پیموده شده

هر چه وسیله نقلیه شما قدیمی‌تر باشد، ممکن است به تعویض‌های بیشتری نیاز داشته باشد.

با گذشت زمان، اشیاء فرسوده و خورده می‌شوند. این برای هر خودرویی طبیعی است، نه فقط برای خودروهایی که گیره‌ها یا ضربه‌های بد دارند. اما مکانیک‌ها توصیه می‌کنند که سیستم تعلیق ماشین شوک‌ها و پایه‌های خود را برای هر گونه تعویض لازم در حدود 50000 مایل بررسی کنید.

8. وسیله نقلیه وقتی می‌چرخد بیشتر به یک طرف خم می‌شود

آیا هنگام پیچیدن به پیچ یا تغییر لاین وسیله نقلیه شما بیش از حد معمول خم می‌شود یا واژگون می‌شود؟

این ممکن است مشکلی برای لاستیک‌های شما باشد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم ابتدا فشار لاستیک را بررسی کنید تا آن را رد کنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، وقت آن است که با مکانیک خود برای معاینه استارت و شوک تماس بگیرید.

همچنین ممکن است همراه با خم شدن و نوک زدن متوجه شوید که ماشین شما هنگام تغییر مسیر تاب می‌خورد و دور شدن از تابش دشوار است.
این خطرناک است زیرا نمی‌خواهید خیلی به سمت خط اشتباه تاب بخورید و باعث تصادف شوید.

این را هنگام چک کردن پایه‌های خود در نظر داشته باشید و به مکانیک خود اطلاع دهید.

9. بی ثباتی با سرعت بالا

نه تنها وسیله نقلیه شما هنگام رانندگی از روی چاله‌ها و در حین پیچیدن ناپایدار خواهد بود، بلکه ممکن است تشخیص دهید که به نظر می‌رسد ماشین شما با سرعت‌های بالاتر بالا و پایین می‌رود.

رانندگی در بزرگراه باید سواری نرم و آسانی داشته باشد.
با افزایش سرعت و شتاب، اگر مشکلی در تکان‌ها و پایه‌ها وجود داشته باشد، ممکن است متوجه این علائم شوید. اگر این اتفاق برای شما افتاد، از جاده‌های عقب استفاده کنید و سرویس را با مکانیک خود برنامه ریزی کنید.

10. آسیب به سایر قسمت‌های وسیله نقلیه

فقط برای یک مثال ممکن است در قسمت زیرین سپر جلوی اتومبیل خود آسیب دیده باشید. اگر 100٪ مطمئن هستید که جلوی ماشین خود را بر روی چیزی نرفته‌اید، ممکن است اجزای اساسی سیستم تعلیق شما فرسوده شده باشد و این یک مشکل رایج است که ابتدا به دلیل ضربه‌های بد یا تسمه‌ها ایجاد می‌شود.

همچنین ممکن است فنر مارپیچ شکسته‌ای داشته باشید. فنرها با پایه‌ها و تکان‌های شما کار می‌کنند، بنابراین اگر در یکی از آن‌ها مشکلی وجود دارد، ممکن است با دیگری مشکل داشته باشد. تکان‌های فرسوده یا پایه‌ها فشار بیشتری به فنرها وارد می‌کند که می‌تواند زودتر فنرها را فرسوده کند.

چه اتفاقی می‌افتد اگر یک مشکل عمده در شوک‌ها یا بند‌های من وجود داشته باشد؟

شوک‌ها و پایه‌ها سیستم تعلیق خودروی شما را به طور ایمن متعادل نگه می‌دارند و لاستیک‌های شما را در جاده ثابت نگه می‌دارند. وقتی یکی یا هر دو کمبود دارند، خودروی شما می‌تواند چیزی بیش از یک رانندگی ناخوشایند ایجاد کند.
به دلیل فشار اضافی بر سایر اجزای خودرو، آسیب‌ها و تصادفات بیشتری در معرض خطر هستند. این خسارات اضافی نیز می‌تواند بسیار پرهزینه باشد.

اگر متوجه هر یک از این مشکلات شدم، چه زمانی باید ماشینم را برای سرویس ببرم؟

این مسائل به تدریج در طول زمان اتفاق می‌افتد. این به این معنی است که به سختی می‌توان آن‌ها را انتخاب کرد مگر اینکه مشکل مهمی وجود داشته باشد. از آنجایی که به تدریج اتفاق می‌افتند، بهترین کار این است که وسیله نقلیه خود را تعمیر کنید و حداقل هر ۵0000 مایل، پایه‌ها و تکان‌های خود را بررسی کنید.
خودروی خود را از هر گونه آسیب بیشتر نجات دهید و احتمالاً خود را از هر گونه تصادف احتمالی ناشی از ضربه‌ها و پایه‌های فرسوده یا آسیب دیده نجات دهید. اگر در اصفهان یا هر شهرستان دیگری هستید، مجموعه جهان کمک می‌تواند به شما کمک کند.

دوره آمـوزش صفـر تـا صـد تـعمــیـر کمــک فنر

  • خرید و مشاهده آنلاین دوره
  • خرید بصورت پستی و ارسال در کمترین زمان
  • آموزش حضوری در یک روز کاری
  • آموزش قدم به قدم بصورت ویدئویی
  • دارای پشتیبانی رایگان
مشاوره رایگان ۰۹۱۳۱۸۶۶۴۶۷
خرید دوره

در این دوره خواهید آموخت :

  • نحوه صحیح برش کمک
  • اصطلاحا شکافتن کمک فنر و اوراق کردن و بستن
  • آموزش نحوه بستن آن به دستگاه تراش جهت رزوه زدن
  • آموزش برش و کوتاهی کمک جهت ارتفاع زدن و کپ کردن
  • آموزش تشخیص و عیب یابی کمک فنر
  • آموزش روغن بکار رفته در انواع کمک فنر
  • پاسخ به سوالات و ابهامات هنرجو در خصوص تعمیرات
  • نحوه قیمت گذاری و اجرت انجام کار