انواع اجزای تعلیق چه مشخصاتی دارند؟

انواع اجزای تعلیق چه مشخصاتی دارند؟

بیایید نگاهی به انواع اجزای تعلیق از جمله اتصالات توپ، یاتاقان چرخ، واحد توپی چرخ، بوش بازوی کنترل و موارد دیگر بیندازیم. ما در این نوشته انواع اجزای تعلیق را برای شما بررسی خواهیم کرد تا با مشخصات و عملکرد آن‌ها آشنا شوید.

انواع اجزای تعلیق

انواع اجزای تعلیق عبارت است از:

  1. مفاصل گرد
  2. بلبرینگ‌های چرخ

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. مفاصل گرد

از اجزای اساسی سیستم تعلیق مفاصل گرد است، مفاصل توپ بارگذاری شده وزن وسیله نقلیه را تجربه می‌کنند، به طور معمول در بازوی کنترل پایینی در بازوی پایین در یک سیستم تعلیق (SLA بازوی کوتاه و بلند)، که همچنین باید بتواند در ارتباط با اتصال فرمان و بند انگشت فرمان بچرخد.
در یک سیستم تعلیق دو بازو، مفصل توپ بالایی به عنوان یک مفصل دنبال کننده عمل می‌کند.

تعلیق استرات از یک مفصل توپی پیرو برای اتصال بازوی کنترلی پایینی، بند انگشت فرمان و پایه استفاده می‌کند. مجموعه بالای پایه دارای یک یاتاقان از نوع رانش است که وزن خودرو را تحمل می‌کند و به پیوند فرمان اجازه می‌دهد تا استرات و بند فرمان را بچرخاند.

خروجی محوری و جانبی را بررسی کنید.

خروج محوری یک مفصل توپی اساساً به حرکت داخل و خارج گل میخ مفصل توپ و توپ نسبت به سوکت توپی آن هنگام حرکت گل میخ و توپ به داخل و خارج از سوکت اشاره دارد. خروجی جانبی به حرکت توپ گل میخ به پهلو در داخل سوکت اشاره دارد.

برای بررسی خروجی محوری در سیستم تعلیق SLA، وزن وسیله نقلیه را با بلند کردن در بازوی کنترل پایین نگه دارید. میله‌ای را بین پایین لاستیک و زمین قرار دهید تا ابتدا مشخص شود که آیا حرکت محوری وجود دارد یا خیر.
هنگام کار با سیستم تعلیق جلوی مک فرسون، وسیله نقلیه را از قسمت پشتیبانی قاب یا پانل راکر بلند کنید و به همان روش تست کنید. البته تمامی این موارد با جزئیات و بسیار دقیق در دوره آموزش تعمیر کمک فنر یاد داده می‌شود.

اگر مشکوک به بازی محوری مفصل توپ پایینی هستید، یک نشانگر صفحه را به بازوی کنترل پایینی وصل کنید و گیج صفحه را در حالت عمودی روی یک نقطه صاف تمیز در بالای بند انگشت فرمان دوک قرار دهید.

نشانگر شماره گیری را حدود ۰.۰۵۰ اینچ از قبل بارگذاری کنید و گیج را صفر کنید. در حین حرکت به سمت بالا و پایین، اگر حرکت محوری از حد مشخصات سازنده فراتر رفت، مفصل توپ (یا مجموعه بازوی کنترل پایینی، بسته به طراحی، باید تعویض شود.
طبیعتاً، همیشه به مشخصات محدودیت خروجی ذکر شده برای وسیله نقلیه خاص مراجعه کنید. مشخصات سازنده در مورد محدودیت‌های خروجی اتصال محوری یا جانبی از حدود ۰.۰۲۰ اینچ تا ۰.۱۰۰ اینچ یا بیشتر متفاوت است.

برای بررسی مفصل توپی فالوور (غیر حامل بار)، وسیله نقلیه را با فریم آن بالا بیاورید تا مفصل تخلیه شود و در حین تماشای مفصل بالایی برای نشانه‌های حرکت، بالا و پایین تایر را فشار دهید.
توجه: یک اتصال توپی سبک نشان‌دهنده سایش را می‌توان به سرعت از نظر سایش محوری با بررسی موقعیت رزوه‌های فیتینگ گریس بررسی کرد.
اگر نخ‌ها قابل مشاهده باشند و کمی از مفصل توپ بیرون بزنند، احتمالاً خوب است.

اگر رزوه‌ها به داخل مفصل عقب رفته‌اند و قابل مشاهده نیستند، این نشانه آن است که اتصال احتمالا فرسوده شده است و باید تعویض شود. علاوه بر انجام بررسی‌های اندازه گیری، این یک راه خوب برای انجام یک بررسی اولیه است.

انواع کمک فنر

هنگام بررسی سایش جانبی مفصل ساچمه‌ای پایین، با چرخ و لاستیک نصب شده، و وسیله نقلیه بالا رفته (تعلیق تخلیه نشده)، یک پایه نشانگر شماره گیری را روی بازوی کنترل پایینی نصب کنید.

پیستون نشانگر صفحه را روی لبه چرخ داخلی قرار دهید و گیج را صفر کنید.
قسمت پایینی چرخ را به سمت بیرون فشار دهید و به نشانگر شماره گیری توجه کنید. چرخ را در پایین به سمت داخل بکشید و بررسی کنید که نشانگر شماره گیری صفر باشد.

در صورت نیاز گیج را مجدداً روی صفر تنظیم کنید. یک بار دیگر قسمت پایین چرخ را به سمت بیرون فشار دهید و در موقعیت بیرونی نگه دارید و علامت را روی نشانگر شماره گیری یادداشت کنید.
اگر قرائت فراتر از مشخصات سازنده است، مفصل توپ پایینی را تعویض کنید.
قبل از بررسی سایش جانبی مفصل ساچمه‌ای پایین، ابتدا وضعیت بلبرینگ چرخ را به همان روش بررسی کنید تا این متغیر حذف شود.

در حالی که سیستم تعلیق خالی است، بالا و پایین لاستیک را بگیرید و به سمت داخل و خارج تکان دهید. اگر حرکت قابل تشخیصی پیدا شد، مجموعه بلبرینگ چرخ باید سرویس شود (در صورت وجود تنظیم پیش بار) یا تعویض شود.

اگر وسیله نقلیه دارای سیستم تعلیق SLA باشد که فنر سیم پیچ را روی بازوی بالایی قرار می‌دهد، مفصل بالایی بارگذاری می‌شود. برای بررسی مفصل، بازوی کنترل بالایی را حمایت کنید تا مفصل تخلیه شود.
توجه: اگر طراحی مفصل توپ دارای نشانگر سایش داخلی در محل اتصال گریس باشد، بازی مفصل باید با وسیله نقلیه روی چرخ‌های آن بررسی شود (تعلیق بارگذاری شده است).
هنگام بررسی سیستم تعلیق جلو از نوع استرات، وسیله نقلیه را در پایه نگه دارید و سیستم تعلیق را تخلیه کنید، و اجازه دهید استارت کاملاً کشیده شود. گیره نشانگر صفحه را به بازوی کنترل پایینی وصل کنید و یک نشانگر صفحه را در موقعیت عمودی قرار دهید تا خروجی محوری را در بند فرمان اندازه گیری کنید.
برای بررسی خروجی جانبی، یک جک را در زیر مفصل توپ قرار دهید و با بالا بردن جک، مفصل را بارگیری کنید. فرمان را به عقب و جلو بچرخانید و مفصل توپ را مشاهده کنید تا خروجی جانبی را بررسی کنید.

کمک فنر

2. بلبرینگ‌های چرخ

خرابی بلبرینگ چرخ منجر به صدای غرغر و یا مجموعه توپی شل می‌شود که در هر دو حالت نیاز به سرویس فوری دارد، خواه با طراحی بلبرینگ مهر و موم شده یا مخروطی سروکار داشته باشید.
یاتاقان مهر و موم شده یک مجموعه یاتاقان مستقل است که در قفس محفظه‌ای قرار می‌گیرد که یا بر روی هاب یا بخشی از مجموعه توپی مناسب است. یک مجموعه یاتاقان مخروطی دارای یک یاتاقان داخلی و خارجی است که هر کدام بر روی یک بلبرینگ سطح مخروطی سوار می‌شوند.
یک یاتاقان مهر و موم شده به دلیل آلودگی و یاعدم روانکاری از کار می‌افتد.

اگر مشکوک به ساییدگی یا معیوب بودن بلبرینگ چرخ مهر و موم شده است، لاستیک را در بالا و پایین بگیرید و آن را به جلو و عقب تکان دهید. اگر بازی جانبی تشخیص داده شد، بلبرینگ باید تعویض شود.

بلبرینگ‌های مهر و موم شده هیچ ویژگی تنظیمی ندارند و قابل تعمیر نیستند.
یاتاقان چرخ مخروطی ممکن است نیاز به پیش بار یاتاقان نداشته باشد. این بلبرینگ‌ها قابل سرویس هستند و باید با گریس بلبرینگ چرخ‌ها تمیز، بازرسی و بسته‌بندی شوند.

همیشه یاتاقان‌های چرخ را از نظر سایش بیش از حد مانند خراشیدگی و ساییدگی بررسی کنید. هنگامی که در معرض گرمای بیش از حد قرار می‌گیرند (به دلیل‌ عدم روانکاری یا پیش بارگذاری نامناسب)، آبی تیره به نظر می‌رسند.
تمام بلبرینگ‌های چرخ به ویژه در برابر آلودگی آب و خاک حساس هستند. به همین دلیل بسیار مهم است که مطمئن شوید مهر و موم چرخ در شرایط خوبی قرار دارد و در اطراف دوک چرخ محکم است.
اگر یاتاقان چرخ مخروطی (داخلی یا بیرونی) علائم خشکی، داغ شدن یا تغییر رنگ را نشان می‌دهد، هنگام تعویض یاتاقان‌ها همیشه یاتاقان‌ها را تعویض کنید.

به طور طبیعی، همیشه مهر و موم بلبرینگ داخلی را تعویض کنید.
برای جدا کردن و نصب فقط از درایورهای بلبرینگ و مهر و موم مناسب استفاده کنید.
هر زمان که یاتاقان‌های چرخ مخروطی را تعویض می‌کنید (با یا بدون ریس‌های جدید)، همیشه برای تمیز کردن تمام آثار گریس یاتاقان قدیمی و آلودگی‌ها از حفره توپی وقت بگذارید.
یاتاقان‌های جدید را با گریس یاتاقان چرخ فشار بالا با استفاده از یک ابزار روغن کاری بلبرینگ که به گریس اجازه می‌دهد تحت فشار وارد یاتاقان شود، چرب کنید.
یاتاقان را در حین و بعد از تزریق گریس با دست بچرخانید تا از پوشش کامل اطمینان حاصل شود.

کمک فنر تعمیری

صدای بلبرینگ چرخ واحد توپی

واحدهای توپی چرخ اغلب ممکن است در طی یک دوره زمانی به دلیل استفاده زیاد فرسوده شوند.
در نتیجه، سنسورهای ABS نیز می‌توانند به صورت الکترونیکی خراب شوند. به منظور تشخیص صحیح خودرو قبل از تعویض قطعه، SKF توصیه می‌کند که آزمایش جاده خودرو را برای گوش دادن به صدای غیرعادی و روشن بودن چراغ سنسور ABS انجام دهید.

در طول تست جاده، اگر متوجه شدید که چراغ سنسور ABS روشن است، SKF توصیه می‌کند دستورالعمل‌های سازنده را برای آزمایش دنبال کنید. دستورالعمل‌های سازنده ممکن است شامل اتصال یک اسکنر برای تعیین اینکه کدام سیستم جزء ترمز خراب است، باشد.

اگر خطای سنسور سرعت چرخ تشخیص داده شد، واحد توپی را با قرائت مقدار مقاومت سنسور کامل بازرسی کنید و مقدار را مطابق با مشخصات سازنده بررسی کنید.

همچنین تمام اتصالات سیم کشی را از نظر مناسب بودن یا آسیب دیدگی بررسی کنید.
مجموعه‌های هاب همچنین می‌توانند صداهای پایانی و یا غرغر بیش از حد را ایجاد کنند که می‌تواند بر هندلینگ خودرو یا تراز چرخ‌ها تأثیر بگذارد.
به عنوان اولین قدم، مشخصات پایان بازی را بررسی کنید.

اگر endplay خارج از مشخصات است، مجموعه هاب را تعویض کنید. صدای خرابی یاتاقان می‌تواند گمراه کننده باشد و گاهی اوقات می‌تواند در چرخ مخالف بلبرینگ خراب رخ دهد. این زمانی اتفاق می‌افتد که در حین رانندگی روی بلبرینگ خوب، اضافه بار اتفاق می‌افتد.

یک راه خوب برای تعیین صدای بلبرینگ این است که وسیله نقلیه را روی یک قاب بالابر بلند کنید و وسیله نقلیه را با سرعت متوسط به حرکت درآورید. این باعث کاهش بار اضافی روی بلبرینگ خوب می‌شود.

در حالی که از تمام قطعات متحرک دور هستید، با گوشی پزشکی یا سایر دستگاه‌های گوش دادن توصیه شده به هر دو چرخ گوش دهید.
این به تعیین محل یاتاقان پر سر و صدا کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که باید روی مجموعه دوک، اتصالات محور، فلنج چرخ‌ها و قاب خودرو برای آسیب دیدگی بررسی شود.
ممکن است برای تعیین یک جزء خم شده، بررسی هم ترازی لازم باشد. برای جلوگیری از خرابی بلبرینگ یا صدا، پیروی از روش‌های نصب صحیح بلبرینگ و مشخصات گشتاور بسیار مهم است.

دوره آمـوزش صفـر تـا صـد تـعمــیـر کمــک فنر

  • خرید و مشاهده آنلاین دوره
  • خرید بصورت پستی و ارسال در کمترین زمان
  • آموزش حضوری در یک روز کاری
  • آموزش قدم به قدم بصورت ویدئویی
  • دارای پشتیبانی رایگان
مشاوره رایگان ۰۹۱۳۱۸۶۶۴۶۷
خرید دوره

در این دوره خواهید آموخت :

  • نحوه صحیح برش کمک
  • اصطلاحا شکافتن کمک فنر و اوراق کردن و بستن
  • آموزش نحوه بستن آن به دستگاه تراش جهت رزوه زدن
  • آموزش برش و کوتاهی کمک جهت ارتفاع زدن و کپ کردن
  • آموزش تشخیص و عیب یابی کمک فنر
  • آموزش روغن بکار رفته در انواع کمک فنر
  • پاسخ به سوالات و ابهامات هنرجو در خصوص تعمیرات
  • نحوه قیمت گذاری و اجرت انجام کار